Školka doma (2): Jaro II

JEDNOTAŽKY (grafomotorika)

Úkolem je PROJET CELOU LINKU JEDNÍM TAHEM. Možno začít jen prstem, když to jde prstem, vzít tužku/pastelku a projet celou trasu BEZ ZVEDNUTÍ Z PAPÍRU. Nezáleží, ze kterého konce dítě začne, naopak není na škodu vyzkoušet oba směry. Trasu projet klidně několikrát, např. různou barvičkou, a možno pak zkusit na čistý papír vedle (to jen pokud by základní úkol byla moc brnkačka).

  • Poznáte, co je na obrázku? motýl, beruška, tulipán, sněženka
  • Co mají společného? (příklady možných odpovědí) motýl a beruška mají křídla, jsou zvířátka; tulipán a sněženka jsou kytičky; všechno potkáme na jaře!

SEMÍNKO (protažení)

  • Přiletělo semínko a schoulilo se do hlíny
    • (yogová pozice dítěte – na kolenou se schoulit do klubíčka)
  • Přišlo jaro, oteplilo se a zapršelo a semínko začalo pomalu klíčit
    • (Poklepat dítě po zádech, jakože na něj zapršelo, dítě by se mělo začít pomaličku zvedat do stoje s rukama spojenýma nad hlavou jako klíčící rostlinka)
  • A už tu stojí stromek na pevném kmeni a pomalu rozkvete a zkošatí
    • (Stát s nohama u sebe, ruce se vzpažené pozice přesunou do upažení (vzpažit – upažit)
  • Začne foukat jemný větřík a hýbou se jen lístečky
    • (Hýbat prsty)
  • A teď ty nejmenší větvičky
    • (Kroužit/vlnit zápěstím)
  • A přichází větší vítr, hýbou se větší větvičky
    • (Kroužit/vlnit předloktím)
  • A větší větve – ale strom pořád stojí rovně, kořeny pevně v zemi!
    • (Kroužit/vlnit celými pažemi)
  • A teď už přichází opravdu silný vítr, začíná se ohýbat i celá koruna a kmen, ale kořeny jsou stále pevně v zemi!
    • (Kroužit/vlnit celým trupem, ale nohy jsou stále na místě)
  • A přichází vichřice!
    • (Tady obvykle trochu hrajeme na honěnou, a když „vichřice“ dopadne dítě, skácí se na zem)

ZÁHONKY (logika)

Napřed pojmenujte, co vlastně babička v tom záhonku má. Dejte dítěti příležitost, ať se zamyslí. Pokud nebude moci najít řešení, zkuste společně vyjmenovat řadu tak, jak je nakreslená (hrášek – fazole – hrášek – fazole – hrášek – fazole – …?) nebo se ptejte: kolik je hrášků? A pak kolik fazolek? (1 – 1 – 1 – …). U dalšího řádku zase nechte prostor na zamyšlení.

preschool worksheet
kdyby snad odpovědi na bonusový dotaz nebyly zřetelné, babička sází hrášek, fazolky, mrkev, ředkvičky, rajčata a papriky. 🙂

šeřík (craft, jemná motorika)

Budete potřebovat tekuté lepidlo a pytlík popcornu (na obalu je popsaná příprava v mikrovlnce, pokud nemáte, dá se popcorn z pytlíku vysypat do hrnce s pokličkou a jednoduše udělat i na sporáku).

Když lepidlo zaschne, můžete šeřík obarvit temperami na růžovo/fialovo (ale pozor, popcorn se trochu srazí).

BROUCI (matematika)

Instrukce: Na jaře je příroda plná zvířat – včetně spousty nejrůznějších brouků. Víš ale, kde můžeme vidět brouky v celé kráse celý rok? V přírodovědeckém muzeu! Pojďme se tam podívat. Prý mají zrovna novou výstavu brouků! Kustod (člověk, který se o sbírky stará) musí zkontrolovat, jestli se při převozu něco nerozbilo nebo dokonce neztratilo! Pomůžeš mu? Zahraj si na kustoda a spočítej, kolik brouků od každého druhu dorazilo. Na lísteček vedle vitríny udělej tolik čárek, kolik je v ní brouků.

Bonus nad rámec předškolní přípravy: Je brouků tolik, kolik si kustod poznamenal na kulatou nálepku s otazníkem? Pokud číslo souhlasí, vybarvi kolečko zeleně. Pokud je brouků ve vitríně méně, než říká kolečko, někdo asi nějaké brouky ukradl! Vybarvi kolečko červeně a za každého chybějícího brouka dokresli červenou čárku.

Např. vlevo nahoře: Kolik si poznamenal kustod? 6. Kolik sis udělal/a čárek? 6. Takže je to správný počet?/Souhlasí číslo?/Chybí brouk? Ne. Co uděláš? Vybarvím kolečko zeleně. vpravo nahoře: Kolik si poznamenal kustod? 7. Kolik sis udělal/a čárek? 6. Takže je to správný počet/Souhlasí číslo?/Chybí brouk? Nesouhlasí! Chybí! Kolik? (přepočítá čárky, co už má, dodělá chybějící do počtu 7, spočítá, kolik udělalo červených) 1.

TIP:

Vygooglete a nechte dítě prohlédnout si fotky brouků (např. brouci v ČR: chroust mlynařík, majka duhová, mandelinka bramborová, nosorožík kapucínek, roháč obecný, zlatohlávek zlatý, slunéčko sedmitečné, tesaříci nebo zajímaví brouci ve světě jako tesařík obrovský a strašilky).

Jelikož je každý brouk jiný, motivujte dítě vymyslet vlastního brouka a nakreslit ho! Tvar a barvu může mít podle fantazie, ALE podle čeho poznáme, že je to brouk? Co měli všichni brouci na obrázcích společného? Možné odpovědi např. tykadla, šest nohou, krovky (broučí křídla), hlavu a tělo, co na ni navazuje (ve skutečnosti hlava, hruď, zadeček)

JDEME NA VÝLET (sluchová paměť)

„(Až to zase bude možné), půjdu na výlet a do batůžku si sbalím:“ + přidám jednu věc

Ve dvojici nebo ve skupince opakujeme větu postupně pořád dokola a přidáváme věci – kdo poplete pořadí/zapomene/vynechá, vypadává/dostává trestný bod/začíná se znova

např. První hráč: Půjdu na výlet a do batůžku si sbalím pláštěnku. Druhý hráč: Půjdu na výlet a do batůžku si sbalím pláštěnku a baterku. Třetí hráč: Půjdu na výlet a do batůžku si sbalím pláštěnku, baterku a rohlík. Čtvrtý: Půjdu na výlet a do batůžku si sbalím pláštěnku, baterku, rohlík a dinosaura. Pátý: Půjdu na výlet a do batůžku si sbalím pláštěnku, baterku, rohlík, dinosaura a autíčko. atd. dokud to někdo nepoplete

+ LEARN ABOUT BUGS (názvy hmyzu, čísla 1-10)

Set tří písniček najdete zde. Trochu navazuju na lekci Jaro ze včerejška – děti už by měly znát ladybug (berušku) a butterfly (motýla).

Dneska je to takový trošku odlehčený:

  1. písnička je spíš tak na naposlouchání frází What is it?, Please, show me. a Are you ready?
  2. písnička (1:03) je na trénování počítání 1-10
  3. písnička je na zopakování ladybug a butterfly + uvede dvě nová slovíčka: spider a ant
Advertisement

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

Nahoru ↑

%d blogerům se to líbí: