Už pár dní jsem slibovala, že začnu sdílet materiály k domácí předškolní přípravě – a konečně jsem se k tomu dostala. Já totiž měla mít tento týden dovolenou (domluvenou kdysi dávno, když se ještě mohlo chodit po ulici) a v posledních pár dnech se ukazovalo, že jsem ji fakt potřebovala. Tak jsem si dopřála dva fajn, pomalý dny – a teď už se definitivně vrhám do pravidelnýho a vytrvalýho home officování.
Mým cílem je nabídnout balíček aktivit, který
- zvládnete s tiskárnou a základním materiálem a aparátem, kterým snad většina z vás disponuje doma (a kdyby nebyla tiskárna, většina těch věcí se dá adaptovat, ráda poradím/pomůžu!)
- jsou různorodý, zároveň je pojí nějaký téma a logická návaznost + obsahují vysvětlení, k čemu že dítěti slouží
Jak na to?
Veškeré instrukce a poznámky jsou tady v článku + na pracovních listech. Pracovní listy stáhnete jednoduše tak, že obrázek rozkliknete a kliknete pravým tlačítkem a zvolíte ULOŽIT OBRÁZEK JAKO…, což vám umožní vybrat složku v počítači, kam si ho uložíte.
Jelikož pracuju ve školce s angličtinou, najdete tu občas taky aktivitu s angličtinou – nelekejte se, zkuste, uvidíte!
Hurá! Školka doma poprvé, here we go!
POVÍDÁNÍ: JARO
Naše Země ve vesmíru pořád krouží kolem Sluníčka. Díky Sluníčku máme teplo a sílu na Zemi. Země běhá dokola a dokola, u toho se točí jak baletka a nechává se ohřívat z různých stran. V zimě je naše část planety nakloněná pryč od Sluníčka a moc paprsků k nám nedopadne. Proto je u nás v zimě chladno. V létě jsme naopak Sluníčku vystaveni hezky zpříma a zblízka, a můžeme si proto užívat tepla. Jaro přichází po zimě a tak se naše část Země začíná natáčet zpět ke Sluníčku. A tak se na jaře otepluje.
V zimě všechno spalo a odpočívalo. Příroda se připravovala na další cyklus života, kde bude dávat sílu spoustě živočichů. Když si dostatečně odpočinula, začala se probouzet. A tak poznáme, že přichází jaro. Otepluje se, nemusíme tolik nosit čepice a rukavice, zato můžeme vytáhnout kola a chodit na delší vycházky.
Měkne hlína, která byla v zimě promrzlá a ztuhlá, a lezou z ní první kytičky. Drobné bílé sněženky, narcisky žluté jako sluníčko, i veselé tulipány. Keře voňavých šeříků a zlatého deště se obalují květy. Rozkvétají také ovocné stromy.
Když už má co jíst, leze ze svých zimních úkrytů všechen hmyz. Včely, čmeláci, motýli a brouci létají z květu na květ, pochutnávají si na nektaru a na nožičky se jim lepí pyl (jemný žlutý prášek, který ti zůstane na nose, když si přivoníš ke kytičce příliš zblízka). Když si pak sednou na jiný květ, pyl se přilepí na něj a díky tomu se z květů mohou stát třeba třešně, meruňky nebo jablíčka.
Ostatní hmyz slouží hlavně jako potrava pro větší zvířátka. Proto se ze zimního spánku a odpočinku mohou probouzet i ta. A ty pak slouží jako potrava pro ještě větší zvířátka. V lesích, na loukách a v polích můžeme slyšet švitoření stěhovavých ptáků a šustot myšek, hadů a ježků. A tak se postupně probouzí celá příroda a připravuje se na další rok života.
ORIENTACE V ČASE
- Který obrázek odkazuje na které roční období? (Odůvodni: „Proč myslíš?“) A jak jdou správně po sobě?

2. Popovídejte si:
- Kolik dní má týden? Jak se jmenují?
- Kolik měsíců má rok? Jak se jmenují?
- Kolik se za rok vystřídá ročních období? Jak se jmenují?
- Jaký den/měsíc/roční období je dnes? Jaký je rok, víš?
JEDNOTAŽKY (grafomotorika)
Vždycky je fajn zkontrolovat, že dítě správně drží tužku. Čím déle bude kreslit/psát špatně uchopenou tužkou, tím hůř se mu to bude přeučovat. Hlídejte to, opravujte, děláte samozřejmě pro jeho dobro. I po upozornění si tužku pravděpodobně za chviličku přechytne zase špatně – opět a opět opravujte a připomínejte, jakmile bere tužku do ruky. Jaký je správný úchop tužky? Ten špetkový – na trojhranné tužce má palec, ukazovák a prostředník každý svoji stranu, palec ani prostředník nepředbíhají ukazovák. Víc všude na internetech, např. zde.
Taky vždy věnujte pozornost tomu, jestli správně sedí (čelem ke stolu, nohy na zemi).
Úkolem je projet celou linku jedním tahem. Možno začít jen prstem, když to jde prstem, vzít tužku/pastelku a projet celou trasu, BEZ ZVEDNUTÍ Z PAPÍRU. Nezáleží, ze kterého konce dítě začne, naopak není na škodu vyzkoušet oba směry. Trasu projeďte několikrát, pokaždé třeba jinou barvičkou, ať je to duhový. 🙂


TULIPÁN (logika)
Veškeré instrukce jsou přímo na pracovním listě. Nespěchejte; pokud se dítě splete, rovnou mu neprozrazujte správnou odpověď, raději ho vybídněte ke kontrole. Když je úkol splněn, můžete tulipány např. nalepit na zelený papír a vyrobit si zahrádku.

sněženka (stříhání, lepení)
Budete potřebovat nůžky a lepidlo v tyčince. Instrukce jsou v podobě obrázků přímo na pracovním listě – zkuste nechat dítě, ať na postup přijde samo, nebo se o to aspoň soustavně pokouší.


+ SPRING IS HERE SONG (pozornost, paměť, logika)
Nuže! Písnička je zde, pracovní list níže. Upozorňuju, že písnička ani video nepředstavují (podle mého názoru) vrchol edukativní youtube tvorby, nicméně má to něco do sebe. 😀 Existuje několik variant, jak k této aktivitě přistoupit:
- Dítě odložíte k videu a máte chvíli individuálního volna s čistým svědomím, že dítě se věnuje intelektuální zábavě. Zaujatě koukat bude pravděpodobně i tehdy, neumí-li anglicky ani slovo a naopak se s ní nenápadně začne sbližovat. Naprosto relevantní varianta!
- Před zhlédnutím písničky pojmenujete (klidně česky), vybarvíte a vystřihnete zvířátka z pracovního listu – poté je dítě vyskládá v pořadí, v jakém se objevila v písničce A) během písničky – trénuje pozornost, chápání pokynů, plnění dvou činností zároveň B) po písničce – trénuje pozornost a následně paměť.
- Při vybarvování a stříhání si zvířátka pojmenujete a párkrát zopakujete jejich názvy v angličtině, při písničce potom pokaždé, když se ozve název zvířete, dítě zvedne/ukáže na daný obrázek.
- Můžete si samozřejmě zazpívat a zatancovat, ale pozor, je to extrémně vlezlý, doma si to zpíváme na střídačku už pár dní. 😀
